En komplett tidslinje for det virkelige forholdet mellom Bob Fosse og Gwen Verdon

Mote, Event, Svart-hvitt, Smil, Mote design, Design av Erin LuxGetty Images

Du vil bli tilgitt for å tenke det Fosse / Verdon , FXs siste overdådige, detaljerte periodestykke som forteller om en bemerkelsesverdig sann historie, er en Ryan Murphy-produksjon. Et biografisk drama som utforsker de sammenlåste livene til to Broadway-legender - regissør-koreograf Bob Fosse (Sam Rockwell) og danser-skuespillerinne Gwen Verdon (Michelle Williams) - showet skylder en klar gjeld til Murphys American Crime Story og mer ettertrykkelig Feide: Bette og Joan . Men Fosse / Verdon blir faktisk brakt til TV av en gruppe produsenter med bakgrunn hovedsakelig i Broadway, inkludert Steven Levenson ( Kjære Evan Hansen ) og Hamilton s Thomas Kail og Lin-Manuel Miranda.

Skjønt basert på Sam Wassons biografi fra 2013 Det var , serien er like interessert i både Fosse og Verdon, og forteller om deres tiår lange profesjonelle og romantiske partnerskap, samtidig som de utforsker begge deres komplekse forhold til det kreative arbeidet som gjorde dem berømte.

Det varEamon Dolan Mariner Books amazon.com $ 16,95NOK 14,69 (13% avslag) HANDLE NÅ

Foran Fosse / Verdon 9 april på FX, her er en tidslinje som beskriver den ekstraordinære sanne historien om Fosse og Verdons partnerskap.

neglelakkfarger for brune hudtoner

1953: Bob Fosse og Gwen Verdon møtes på en fest arrangert av koreograf Michael Kidd.

I følge Wassons Det var Verdon og Fosse kjente hverandre fra å jobbe i MGM (Fosse var en kontraktet danser i studio mens Verdon var koreograf Jack Coles assistent og den ledende kan-kan-danseren på 1952-tallet Den glade enken ) og hadde en lang samtale hos Kidd den kvelden. De to hadde også krysset stier ved auditionen for scenemusikal Levende og sparker i 1949; Cole koreograferte showet, mens Fosse og daværende kone og dansepartner Mary Ann Niles var på audition.

kjendiser som ikke gikk på college

1955: Fosse og Verdon forener seg på Broadway-musikalen Damn Yankees .

Fosse og Verdon var begge allerede relativt godt etablert da de møttes igjen, på den originale Broadway-produksjonen av George Abbott Damn Yankees. Verdon var en stigende stjerne etter hennes Tony-vinnende forestilling i 1954-tallet Kan kan ; henne slå av showets ballettnummer 'The Garden of Eden' tjente henne kjent som en stående applaus midt i premiereforestillingen ble applausen så langvarig at Verdon ble kalt tilbake til scenen fra garderoben hennes for å ringe gardiner.

Damn Yankees var Fosses andre musikal som koreograf - hans første var 1954-tallet Pyjamaspillet - og han var opprinnelig motstandsdyktig til ideen om å kaste Verdon som den kvinnelige hovedrollen. Han ba om at han og Verdon først skulle møte og øve sammen for å se om de kunne jobbe sammen. 'Jeg hadde rykte på meg for å være vanskelig ... og det var jeg,' sa Verdon under et intervju i 1991 på CUNY TV. 'Jeg var vanskelig fordi jeg ikke tålte dårlig dans.' Fosse visste om sitt rykte før møtet, sa Verdon, men det var en øyeblikkelig forbindelse så snart de møttes. Resten, som de sier, er historie; både Fosse og Verdon vant Tony Awards for showet, og denne suksessen markerte begynnelsen på et fruktbart partnerskap.

1959: Fosse skiller seg fra sin kone Joan McCracken.

Både Fosse og Verdon hadde tidligere vært gift da de møttes, men også Fosse var det for tiden gift med sin andre kone, danser og skuespillerinne Joan McCracken . Fosse var utro mot McCracken med Verdon i flere år før skilsmissen (Wasson sporer forholdet tilbake til Damn Yankees ), da McCrackens helse ble redusert på grunn av komplikasjoner fra diabetes. Hun ville dø mindre enn to år etter skilsmissen fra Fosse.

game of thrones natt konge symbol

3. april 1960: Fosse og Verdon er gift i Chicago.

I 1960 samarbeidet Fosse og Verdon om Broadway-showet Rødhåret , som markerte første gang Fosse var både regissør og koreograf på et show. Verdon spilte en rolle, og mens showet var på turné i Fosses hjemby Chicago, giftet paret seg. Rett etterpå, Verdon pensjonert fra showbransjen for å fokusere på å oppdra familie, og parets datter, Nicole Fosse, ble født i 1963.

29. januar 1966: Søt veldedighet har premiere på Broadway.

En av Fosse og Verdons mest berømte samarbeid var originalproduksjonen fra 1966 Søt veldedighet , hvor Fosse fungerte som koreograf-regissør mens Verdon spilte rollen som en dansesellinneinneinne som het Charity. Broadway Direct bemerker at det var dette showet som begynte å sementere 'Fosse-stilen', hvor dansere forvandler kroppene sine i skarpe og spesifikke vinkler under dansetallene. Showet mottok totalt ni Tony-nominasjoner, og vant Fosse sin femte Tony for koreografi.